Alla frågor och svar
Har du frågor kring Carplus privatleasing? Här hittar du svaren på några av de vanligaste frågorna.
Behöver jag besikta bilen?
Normalt sett behöver du inte besikta bilen. Den första besiktningen ska ske senast tre år efter den månad som bilen togs i bruk. Vid registrering av bilen i förtid kan en besiktning behöva vara utförd innan återlämning av bilen. Det är kundens ansvar att utföra besiktning enligt avtalet.
Kontakta oss i chatten om du har funderingar kring besiktning.
Behöver jag något försäkringsintyg vid utlandsresa?
Ja, det behöver du. Vid utlandsresa behöver man ha ett så kallat “Grönt kort” som styrker den bilförsäkring du har hemma i Sverige. Ett Grönt kort kan du enkelt beställa genom ditt försäkringsbolag.
För att försäkringsbolaget ska kunna utfärda ett Grönt kort behöver de få ett medgivande från finansbolaget om godkänd resa.
Är det fler än du som ska köra bilen under bilsemestern? Då behöver du skicka info om detta till försäkringsbolaget så alla förare ligger med i det Gröna kortet.
Kontakta oss i chatten om du vill ha hjälp med vägledning.
Det står att försäkring ingår, vad innebär detta och vad ingår i försäkringen?
När du leasar en bil från Carplus.se är du alltid helförsäkrad.
Försäkringen som ingår är en trafik- och halvförsäkring, inget du betalar extra för. Då bilen är ny ingår även en vagnskadegaranti från tillverkaren, detta innebär att du även har skydd för vagnskada. Halvförsäkringen samt vagnskadegarantin ger dig ett heltäckande skydd under hela din leasingperiod.
Halvförsäkringen tecknar vi i samarbete med Länsförsäkringar eller IF beroende på vilket märke du väljer.
Det står att service ingår, var utför jag min service?
Servicen ska alltid göras på den levererande återförsäljarens anläggning om inget annat anges. Serviceavtalet är i samarbete med Hedin Automotive där anläggningarna också är auktoriserade märkesverkstäder. Vidare info hittar du under Service.
Får djur vistas i bilen?
Ja, djur är varmt välkomna att vistas i bilen tillsammans med er. Det viktiga är att bilen återlämnas i rätt skick utan spår av att det har varit djur i bilen under leasingperioden.
Får jag eftermontera någon utrustning på min leasingbil?
Generellt sett nej, detta då bilen ska återlämnas i det skick och utseende som den levererades, förenligt med ålder. Undantagsfall på utrustning som eventuellt kan godkännas för eftermontering är dragkrok och toning av rutor. Vi råder er att konsultera med er levererande återförsäljare.
Får jag föra ut en leasad bil utanför Sverige?
Ja det får du. Har du planerat att resa inom Norden behöver du inte ha något medgivande från finansbolaget. Ska du däremot resa inom Europa gäller specifika krav och behöver ett medgivande från finansbolaget.
För att få ett medgivande kontaktar du oss i chatten eller på info@carplus.se så hänvisar vi dig rätt.
Får jag ställa av en leasad bil?
Nej, du får inte ställa av en leasad bil då försäkringen kommer att försvinna helt från bilen och så även vårt paketerbjudande. Leasingavtalet kommer inte heller att pausas om du ställer av bilen.
Får jag teckna ett privatleasingavtal?
Du måste ha en tillsvidareanställning alternativt längre vikariat som sträcker sig över hyrestiden, inte ha några betalningsanmärkningar, inneha ett giltigt körkort och ha ett svenskt personnummer samt vara skriven i Sverige. Avtalet är personligt och det är inte möjligt att teckna ett avtal åt sina barn. Körkortsnummer kontrolleras alltid vid avtalssignering.
You must have a permanent contract or a longer temporary position that extends over the rental period, not have any payment remarks, hold a valid driving license and have a Swedish personal ID number and be written in Sweden. The agreement is personal and it is not possible to sign an agreement for their children. Driving license number is always checked when signing a contract.
Går det att teckna betalskydd på ett befintligt leasingavtal?
Nej, dessvärre går det inte att teckna på bilar som har ett befintligt leasingavtal utan betalskydd, eller där du aktivt valt att tacka nej.
Hur avsäger man sig betalskyddet?
För att avsäga dig betalskyddet så kan du kontakta oss på 031 – 790 01 90, info@carplus.se eller så använder du dig av vår chatt så hjälper vi dig personligen med att ta bort betalskyddet från ditt leasingavtal. Uppsägningen gäller tidigast från nästkommande månadsskifte efter uppsägningen.
Hur fungerar betalskyddet de första tre månaderna?
Betalskyddet har olika karenstider för det som försäkringen lämnar ersättning för. Läs mer om vilka karenstider som finns för respektive ersättning i ditt betalskydd.
Hur fungerar det med slitage vid återlämning?
Ett slitage förenligt med bilens ålder och körsträcka är acceptabelt, exempelvis några enstaka stenskott på motorhuven, inlastningsrepor som kan poleras bort.
Läs mer i vår skötselmanual kring vad som är normalt eller onormalt slitage.
Hur går återlämningen till?
Du och säljaren avtalar en passande tid och dag för återlämningen av bilen. Denna dag möts ni upp och du återlämnar bilen och alla dess tillbehör.
När du återlämnar bilen ska den vara tvättad och rengjord, både ut- och invändigt. Samtliga hyror ska vara inbetalda. Fordonshandlingar skall finnas tillgängliga. Service enligt serviceboken skall vara utförd och eventuell skadeanmälan ska göras på befintlig skada.
Ett test av din bil kommer ske innan återlämningen. När ett test utförts skapas ett protokoll av detta. Säljaren går igenom hur det gått och informerar dig kring eventuella skador som behöver åtgärdas samt kostnader för det.
Mer detaljerad information hittar du under Återlämning.
Hur mycket kostar betalskyddet?
De första tre månaderna ingår en kostnadsfri kvalificeringsperiod därefter går betalskyddet över till en procentuell summa som beräknas på ditt leasingavtal. Läs mer under betalskydd eller kontakta oss i chatten för att veta mer om just ditt betalskydd.
Hur vet jag vilket betalskydd jag har?
Våra olika bilmärken har olika betalskydd därav kan du antingen ha betalskydd hos DNB Finans eller If Skadeförsäkring. Vilket betalskydd som tillhör din bil står i betalskyddsvillkoren, men skulle du känna dig osäker så har du möjlighet att skriva till oss i chatten så hjälper vi dig att ta reda på det.
Ingår fordonsskatt i privatleasingavtalet?
Nej, fordonsskatt ingår inte i privatleasingavtalet utan betalas av leasingtagaren .Fordonsskatt är en årlig avgift du betalar till staten genom Transportstyrelsen och är obligatorisk för alla fordon.
Jag har flyttat. Bör jag anmäla det till er?
Ja det behöver du, det gör du enklast genom att kontakta oss i chatten så hjälper vi till att anmäla det.
Jag har tappat bort min faktura. Vad ska jag göra?
Kontakta vår kundsupport på info@carplus.se eller i chatten så hjälper vi dig vidare.
Jag är utomlands och har råkat ut för en olycka, var vänder jag mig?
Är det en vagnskada kontaktar du bilmärkets originalförsäkring som hanterar vagnskadegaranti. Hitta rätt kontaktuppgifter under Garanti.
Är det övriga skador, exempelvis driftstopp, kontaktar ni försäkringsbolaget som hanterar er trafik- och halvförsäkring. Läs mer under Försäkring.
Direktnummer för hjälp utomlands:
IF: +467-7165 5655
Länsförsäkringar: +468-670 4000
Kan jag avbryta kontraktet i förtid?
Ja, du har alltid rätt att säga upp leasingavtalet i förtid, men det är förknippat med en kostnad.
Kostnaden för att bryta avtalet i förtid uppgår till 40% av kvarvarande månadskostnaderna för den återstående leasingperioden. Dock understigs aldrig en kostnad på 3 månadshyror. Om du väljer att säga upp avtalet under de första 12 månaderna så tillkommer det utöver ovan även 100% av månadskostnaderna från månadens uppsägning till månad 12.
Exempel 1: Om du säger upp avtalet månad 7 utgår det således en kostnad på 100% för månad 8, 9, 10, 11 och 12. För månad 13-36 utgår därefter en kostnad om 40% av månadskostnaderna.
Exempel 2: Om du säger upp avtalet månad 18 så utgår en kostnad om 40% av de återstående månadskostnaderna för 19-36.
Exempel 3: Om du säger upp avtalet månad 32 och har en kostnad på 3 595 kr/månad kommer du behöva betala 10 780 kr då 40% av resterande månadshyror landar på på 5 752 kr och understiger kostnaden på 3 månadshyror.
Om du väljer att säga upp avtalet när det återstår tre månader eller mindre kostar det 100% av månadskostnaden för de återstående månaderna.
Utöver ovan, kan det enligt avtal, även tillkomma eventuell kostnad för onormalt slitage och övermilskostnad för körda mil utöver den beräknade genomsnittliga körsträckan per månad. Genomsnittlig körsträcka beräknas genom att avtalad körsträcka divideras med leasingperioden.
För mer information eller vidare diskussion, kontakta oss eller den återförsäljare där du hämtade ut din bil.
Kan jag köpa bilen efter att mitt leasingkontrakt löpt ut?
Kontakta din levererande återförsäljare vid frågor som berör köp av leasingfordon efter återlämningen.
Kan jag välja att betala via e-faktura?
Ja, det kan du välja. Du ansöker enkelt på din internetbank. De uppgifter som behöver läggas in, som exempel betalningsmottagare, finner ni på er senaste faktura. Behöver ni ange referens eller avtalsnummer går det bra att ange ert registreringsnummer.
Kan jag välja autogiro på min faktura?
I dagsläget har vi två finansbolag som vi samarbetar med. Det ena finansbolaget erbjuder autogiro (DNB), det andra (Danske bank) har tyvärr inte möjligheten just nu att välja autogiro men kommer att finnas framöver. Är du osäker på vilket upplägg du har, kontakta oss i chatten.
Kan jag välja en annan kontraktstid än 3 år?
Vårt grunderbjudande gäller 36 månader, men vi erbjuder även 12 och 24 månader på utvalda modeller.
Är ni intresserad av en kortare period så har vi “nästan nya” bilar att erbjuda på vårt Pre-owned upplägg där kontraktstiden är 18 månader.
Kan jag överlåta mitt leasingkontrakt?
Ja, det är möjligt att överlåta ditt leasingkontrakt. Du ansvarar själv för att hitta en person som vill ta över kontraktet/bilen. Vid en överlåtelse skickas en förfrågan in till banken, de gör en sedvanlig kreditupplysning på övertagande kund, godkänns personen, skapas ett avtal upp och man bokar in passande dag för överlåtelsen. Observera att överlåtelsen sker som tidigast 1:a nästkommande månad, en förfrågan bör inkomma som senast 15:e månaden innan.
Vänligen kontakta oss om ni vill göra en överlåtelseförfrågan.
En administrativ avgift tillkommer.
Kan man koppla på betalskyddet igen efter att man har avsagt sig det?
Nej det går tyvärr inte. Betalskyddet blir du erbjuden i början av leasingavtalet och går tyvärr inte att koppla på igen efter att du avsagt dig det.
Kan min månadskostnad sänkas efter en hyresjustering?
Ja, din månadskostnad kommer justeras nedåt om bankens upplåningskostnader blir lägre på samma sätt som de kan ökas ifall bankens upplåningskostnader blir högre.
Kan månadskostnaden i mitt pågående avtal ändras?
Månadskostnaden kan förändras både uppåt och nedåt beroende på det rådande ränteläget som är kopplat till hyresgivarens/bankens upplåningskostnad. Månadskostnaden kan också ändras om klimatbonusen ändras eller uteblir eller om Carplus kostnad för försäkringen förändras.
Körkort, vad gäller?
Leasingtagaren/brukaren måste inneha ett giltigt körkort i Sverige under hela leasingperioden. Vid ansökan måste 4d nummer från körkort fyllas i. Har du ett utländskt körkort så måste det vara giltigt i Sverige under hela leasingperioden. Du kommer vid kontakten med återförsäljaren behöva lämna kopia på fram och baksidan av ditt körkort.
Utländska körkort utfärdade av EES länder, samt Japan, Schweiz och Storbritannien är godkända och behöver inte bytas ut till svenskt körkort.
Övriga länders körkort är ej godkända och behöver tas om i Sverige för att du ska kunna ingå ett leasingavtal.
Mer information finns hos Transportstyrelsen.
När skall jag återlämna bilen?
Avtalet löper oftast i 36 månader om inget annat är avtalat. Leveransmånaden är inte en del av 36-månadersperioden så den totala leasingperioden sträcker sig något längre än 36 månader. Återlämningen ska ske senast sista vardagen samma månad som leverans skedde för 3 år sedan.
Exempel: Du hämtar ut din leasingbil i april 2022 och behöver därmed lämna tillbaka bilen i maj 2025 ifall du har ett avtal som stäcker sig över 3 år.
Vad ersätter betalskyddet?
Betalskyddet kan bl.a lämna ersättning för:
- Olycksfall eller sjukdom som har uppstått under försäkringsperioden
- Sjukskrivning som inte var känd vid inträdet i försäkringen
- Arbetslöshet som har uppkommit under försäkringsperioden och som du inte hade kännedom om vid inträdet i försäkringen
- Dödsfall under försäkringsperioden
Läs mer under Betalskydd eller se respektive villkor för DNB eller If, beroende på vad ditt bilmärke är kopplat till, för vidare information om ditt betalskydd och vad det ersätter.
Vad finns det för faktorer som kan påverka förändringar i min månadskostnad?
De faktorer som kan förändra din månadshyra är:
- Bankens upplåningskostnad förändras
- Klimatbonusen uteblir eller justeras
- Försäkringspremierna justeras av försäkringsbolaget
Vad gäller vid återlämning av en Pre-Owned bil?
Vid leverans av en pre-owned bil följer en varudeklaration med, där finns information om eventuella slitage som fanns på bilen innan den levererades till er.
Skador och onormalt slitage som tillkommit under leasingperioden bedöms enligt samma regler och villkor som en ny bil. Läs mer i vår Skötselmanual.
Vad gör jag om jag får punktering?
Vid punktering och bilen är i behov av vägassistans så kommer detta göras till en självrisk eftersom punktering räknas som onormalt slitage.
Kontakta ditt försäkringsbolag för att beställa vägassistans vid punktering:
Länsförsäkringar: 020-59 00 00
https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/forsakring/skadeanmalan/bargning/
If: https://www.if.se/privat/vid-skada/skada-pa-fordon/bargning
Är du osäker på vilket försäkringsbolag du har, kontakta oss så hjälper vi dig.
Vad gör jag om min bil blivit stulen?
Om din bil har blivit stulen så gör du först en polisanmälan och sen kontaktar du ditt försäkringsbolag som hjälper dig vidare. Har du övriga frågor är du välkommen att kontakta oss på info@carplus.se.
Vad har jag för självrisk vid skador?
Vagnskadegaranti:
Vagnskador hanteras av bilmärkets vagnskadegaranti. Självrisken på vagnskadegarantin är generellt högre än vid helförsäkring på begagnade bilar, äldre än 3 år. Självrisken skiljer sig från bilmärke till bilmärke, men ligger på cirka 7000 – 9000 kr.
I de fall där bilens vagnskadegaranti utgått (exempelvis på våra begagnade bilar äldre än 3 år) tecknar vi en helförsäkring på bilen. Självrisken i dessa fall ligger självrisken på 5 000 kr.
OBS! Självrisken är densamma oavsett om du leasar eller köper bilen via billån eller kontant, alltså inte kopplat till privatleasing specifikt.
Trafik- och halvförsäkring:
Skador utöver vagnskada, exempelvis: personskada, skador på inredning, feltankning och glasskador etc, täcks av den halvförsäkring som är tecknad på din bil. Vi samarbetar med två försäkringsbolag vilket innebär att våra bilmärken är försäkrade hos Länsförsäkringar eller IF. Se mer under Försäkring för villkoren på respektive försäkringsbolagen.
Är du osäker på vilket försäkringsbolag din bil omfattas av, eller funderar du på att leasa en bil genom oss och vill läsa villkoren innan? Kontakta oss gärna på: 031- 790 01 90, info@carplus.se eller skriv till oss i chatten.
Vad händer efter inskickad ansökan?
Efter att du skickat in din privatleasingansökan så får du ett bekräftelsemejl med din ansökan. Därefter behöver du genomgå ett frågeformulär där du får svara på frågor gällande din ekonomi och livssituation för att banken därefter ska kunna genomföra en kreditupplysning på dig. Anledningen till att du behöver fylla i ett formulär är för att uppfylla konsumentkreditlagens kriterier. Kontakta oss i chatten för vidare information. Efter beviljad kreditprövning kontaktar en representant från återförsäljaren dig för genomgång av beställningen samt information om preliminär leveranstid och undertecknande av avtalshandlingar.
Vad händer om jag inte servar bilen?
Det är viktigt att bilen genomgår service och sköts enligt anvisningarna i bilens serviceplan/servicebok.
Utebliven eller felaktigt utförd service resulterar i att garantier upphör gälla, detta medför extra kostnader och värdeminskning för leverantör/leasinggivare och du som leasetagare kommer krävas på ersättning.
Vad händer om jag kör mer än avtalad körsträcka?
Om ni kör mer än avtalade mil så kostar övermilen er 12 kr per mil. Summan betalas i en klumpsumma vid återlämnandet av bilen. Porsche har en kostnad på 30 kr per övermil.
Beroende på hur många mil du kört utöver din avtalade körsträcka kan det även innebära extra servicetillfällen. Denna servickostnad ingår inte i leasingavgiften eller i övermilskostnaden. Information om hur ofta din bil ska servas hittar du i serviceboken. Läs mer om service HÄR.
Vad händer vid dödsfall?
Vid dödsfall tillfaller avtalet det dödsbo som upprättas. Vänligen kontakta oss på info@carplus.se för vidare support.
Finns det ett aktivt betalskydd på bilen kan försäkringen lämna ersättning om du avlider.
Vad ingår i leasingavgiften?
I leasingavgiften ingår, utöver månatlig hyra för fordonet, försäkring genom Länsförsäkringar eller If beroende på bilmärke, vägassistans, garanti och service under avtalad leasingperiod samt avtalad körsträcka genom levererande återförsäljare.
Vad ingår inte leasingavgiften?
Bränsle, vägskatt och avgifter från Transportstyrelsen, eventuella slitagedelar och däckbyte ingår inte i leasingavgiften.
Vad innebär en hyresjustering?
En del av månadskostnaden baseras på fasta värden och en del på rörliga värden. Det innebär att din månadskostnad kan förändras i förhållande till vad den var vid tidpunkten för din ansökan. Månadskostnaden beräknas efter bilens inköpspris, antal månader, ett bestämt garanterat restvärde vid leasingperiodens slut, månadskostnaden för eventuella tilläggstjänster (t.ex. service och försäkring) och leasinggivarens aktuella ränta (upplåningskostnad för finansiering av bilen). De faktorerna som är rörliga är och kan innebära att din månadskostnads förändras är följande:
- Bankens upplåningskostnad
- Avdragen klimatbonusen uteblir eller justeras mot den beräknade
- Försäkringspremierna justeras av försäkringsbolaget
Övriga beståndsdelar som bilens pris, service, restvärde kan inte förändras under leasingavtalets löptid.
Läs mer om hyresjusteringen HÄR!
Vad är ett däckslitageavtal?
På utvalda bilar erbjuder vi ett däckslitageavtal som ger dig rätt till ett visst antal nya däck (sommar- och/eller vinterdäck) under avtalsperioden. Syftet med ett däckslitageavtal är att säkerställa att bilen alltid har säkra och lagliga däck monterade. Dessutom kan du slippa eventuella slitagekostnader vid återlämnandet för utslitna däck. Montering och balansering av de nya däcken ingår. De ersättningsdäck som ingår är av typen quality-däck.
Vad är ett quality däck?
Ett quality-däck är ett däck som tillhör en kategori av högkvalitativa däck. Exempel på märken som räknas som quality-däck kan vara Kuhmo, Hankook och Gislaved.
Var finner jag Allmänna Villkor?
Allmänna villkor finner du HÄR.
Varför har jag fått en påminnelse trots att jag betalt?
Det kan bero på att inbetalningen gjordes efter förfallodatumet, vilket gör att en påminnelse hinner skickas ut. Kontakta oss i chatten för vidare support.
Varför skickar ni ut en faktura när jag betalar via autogiro?
Det är för att informera om aktuell hyra för månaden. På det månatliga underlaget får vi också ut viktig information till alla våra kunder.
Varför är beloppet på min första faktura högre än avtalat?
Ett leasingavtal aktiveras alltid per den 1:a i nästkommande månad och hyran betalas alltid i förskott.
Att beloppet är högre på den första fakturan beror på att du debiteras interimshyra för de dagar du nyttjar bilen från leverans av bil och fram till startdatum för leasingavtalet, för innevarande månad, samt nästkommande månad.
Exempel: Bilen levereras den 15 januari, första fakturan kommer att innehålla leasingavgift från 1 februari till 28 februari (innevarande månad), interimshyra för dagarna i januari (15 januari – 31 januari) samt nästkommande månad (1 mars – 31 mars).
Vart lämnar jag tillbaka min leasingbil?
Bilen ska återlämnas till den återförsäljare som levererade bilen, om inget annat sagts eller kommits överens om.
Vart vänder jag mig om jag behöver vägassistans?
När olyckan varit framme kan det vara svårt att veta vart man ska vända sig. Därför har vi samlat allt du behöver veta på vår sida om vägassistans.
Vem får använda bilen under leasingperioden?
Leasingbilen får endast köras av dig som leasetagare eller av någon som kör för din räkning, exempelvis en familjemedlem. Den som kör måste ha ett giltigt körkort och vara lämplig som förare. Det är viktigt att notera att andra personer än de som du godkänt inte får använda fordonet. Kom ihåg att du som leasetagare är fullt ansvarig för bilen under leasingperioden, även om du lånar ut den till någon annan.
Vilka eventuella kostnader kan tillkomma vid återlämning?
Kostnader för övermil, ej korrekt utförd service/missad service samt ej acceptabelt slitage som påverkar bilens värde och utseende.
Vid specifika skador som kan hanteras av försäkringsbolaget, tillkommer en självrisk baserad på skadan.
Vilka språk kan avtal ingås i?
I dagsläget är det endast möjligt att ingå avtal på svenska.
Vilka tillval kan göras till leasingavgiften?
De tillval som kan göras till din nya bil är det som erbjuds på den specifika bilen. Tillvalen är alltså inte generella och kan variera mellan bilmärke och modell.
De mest vanliga tillvalen som erbjuds är vinterhjul, metallic-lack, automat- eller manuell växellåda, dragkrok.
Vilken försäkring tillhör min bil?
Är du osäker över vilken försäkring som omfattar din privatleasing, eller är intresserad av att veta mer om vilken försäkring som tillhör ett specifikt bilmärke. Kontakta oss gärna när vi är online i chatten eller via vår kontaktuppgifterna nedan så hjälper vi dig med dina frågor.
Telefon:
031 – 790 01 90
E-post:
Info@carplus.se