Dubbdäck – för bäst grepp på isiga vägar
Det som utmärker dubbdäck är att de är utrustade med små metallspikar som ger mycket bra grepp på isiga vägar genom att tränga ner i isen, vilket minskar risken för sladd. Detta gör dem särskilt lämpliga i nordliga regioner eller på vägar som sällan sandas. De fungerar även bra vid plötsliga temperaturfall och ger stadga under svåra vinterförhållanden.
Många nya bilar idag har antisladdsystem som hjälper bilen att behålla stabiliteten på hala vägar genom att justera bromskraften på individuella hjul, vilket minskar risken för sladd och olyckor. Om en bil saknar antisladd kan dubbdäck istället ge extra trygghet och kontroll, särskilt på is och packad snö, genom att förbättra greppet, förkorta bromssträckan, öka stabiliteten i kurvor och underlätta hantering vid plötsliga hinder.
Nackdelen med dubbdäck är att de sliter på vägbanan, vilket leder till restriktioner i många städer, samt att de skapar högre ljudnivåer. Dubbdäck presterar bäst på is och snö men ger mindre komfort på barmark.
En sak att ha i åtanke är att om du kör med släp behöver även släpets däck vara dubbade ifall att du har dubbdäck på bilen. Dubbdäck får användas från 1 oktober till 15 april, och får endast användas om det är vinterväglag utanför dessa datum. I Sverige är det lag på att använda vinterdäck mellan 1 december och 31 mars om det är vinterväglag.
Friktionsdäck – bra däckval för varierande vinterförhållanden
Friktionsdäck, även kallade odubbade vinterdäck, är utformade för att ge bra grepp på varierade vinterväglag som snö och blöta vägbanor, även vid kallt väder. De är tillverkade med en gummiblandning som bibehåller sin flexibilitet i kyla, vilket förbättrar greppet på vintervägar. Deras speciella mönster är utformat för att ge bra fäste på snö och is och fungerar dessutom väl på både våta och torra vintervägar.
Friktionsdäck är dessutom tystare än dubbdäck, vilket gör körningen mer komfortabel. På barmark presterar de bättre än dubbdäck och orsakar mindre slitage, vilket gör dem mer miljövänliga. Till skillnad mot dubbdäck så brukar det inte finnas några restriktioner mot användning av dem i tätorter. En nackdel med dem är att de ger mindre stabilitet på is och hårt packad snö.
Bra att ha med sig är att från och med 1 december 2024 krävs det att dubbfria vinterdäck på lätta fordon (under 3 500 kg) måste vara märkta med symbolen ”alptopp/snöflinga” (3PMSF) för att klassas som vinterdäck. Läs mer om detta på Transportstyrelsen.
Vad stämmer in – välj rätt däck för dig!
Vi har staplat upp alternativ med vad vi rekommenderar för typ av vinterdäck för din situation och det förhållandet du lever i under vinterhalvåret.
- Du bor i ett område där vägarna ofta är isiga eller så kör du på vägsträckor där det är mycket snö och is – Dubbdäck.
- Du kör mest på vägar med nysnö och slask – Friktionsdäck.
- Du vill agera mer miljövänligt och minimera vägslitage samt ljudnivå – Friktionsdäck.
- Du prioriterar säkerheten på isiga vägpartier – Dubbdäck.
- Du kör främst i stadstrafik där vägarna oftast är sandade och inte isiga – Friktionsdäck.
- Din bil har inte ett antisladdsystem (ESC eller ESP) – Dubbdäck.
Som tidigare nämnt är det viktigt att ta hänsyn till att i vissa städer finns det restriktioner för dubbdäck under delar av året. Kontrollera lokala regler för att se om dubbdäck är tillåtna där du bor.
Sammanfattning
Det finns inget ”rätt” eller ”fel” val mellan friktionsdäck och dubbdäck – det handlar om att välja det som passar bäst för dina behov. Om du kör mest på snöiga och isiga vägar och prioriterar säkerhet vid de tillfällena, bör dubbdäck vara ditt val. Om du däremot söker en tystare och mer miljövänlig lösning för varierande vinterförhållanden i stadsmiljö, är friktionsdäck ett bra alternativ. Oavsett vilket alternativ du väljer, kom ihåg att byta till vinterdäck när temperaturen sjunker under +5°C för att säkerställa bästa prestanda och säkerhet.
När du valt en bil som du vill privatleasa på Carplus har du i steg två, där du anpassar bilen, möjlighet att välja däcktyp där du då klickar i om du vill ha dubbdäck eller friktionsdäck. Analysera utifrån det vi redovisat i artikeln vad som passar dig bäst där du bor och hur du kör innan du gör ditt däckval.
Är du fortfarande fundersam över vad som passar dig bäst? Kontakta oss gärna i chatten så hjälper vi dig med ditt däckval.
2024-11-15