Begreppet härstammar från latin och i detta hänseende åsyftar det att man belönar (bonus) användandet av bilar med låga utsläpp och straffar (malus) användandet av bilar med höga utsläpp.
Vilken skattemässig skillnad innebär det nya systemet?
Bonus malus systemet ersätter inte helt och hållet den gamla fordonsbeskattningen, utan är mer som ett sorts komplement till befintlig beskattning. Vanliga bensin- och dieseldrivna fordon får en förhöjd fordonsskatt under fordonets tre första år i användning. Den förhöjda skatten ökar i förhållande till gram koldioxid per kilometer som släpps ut. Medan el och hybridbilar som har ett lågt koldioxidutsläpp får en mer förmånlig beskattning.
Varför införs bonus malus?
Anledningen till dess införande är att man på politisk nivå vill stimulera användningen av elfordon och miljömässigt hållbara transporter. Man vill helt enkelt skattemässigt skapa incitament att använda biodrivmedel snarare än bensin och dieselbränslen.
Vilka bilar omfattas av bonus malus systemet?
Bonus malus-systemet gäller för personbilar i klass 1 och 2, vilket inkluderar:
- Vanliga bilar
- Husbilar
- Lätta bussar
- Lätta lastbilar
Systemet omfattar endast fordon som:
- Registrerats efter 1 juli 2018
- Tillverkats från och med 2018
För äldre fordon gäller den tidigare fordonsskatten oförändrad.
Uppdaterade utsläppsgränser för malus 2022
Från och med 1 juni 2022 trädde nya regler i kraft för malusdelen av systemet:
- Malus tas ut för fordon som släpper ut mer än 75 gram CO2 per kilometer (tidigare 90gram)
- Bilar med utsläpp mellan 75 och 125 gram CO2/km beskattas med 107 kronor per gram över gränsvärdet
- För fordon som släpper ut mer än 125 gram CO2/km höjs skatten till 132 kronor per gram över gränsen.
Viktigt att notera är att dessa värden kan komma att förändras löpande.
Finns det någon klimatbonus på bilar idag?
Nej, klimatbonusen för nya elbilar avskaffades den 8 november 2022. Detta beslut innebar att bilar som beställts efter detta datum inte längre är berättigade till bonusen, vilket tidigare gav upp till 70 000 kronor för fordon med mycket låga koldioxidutsläpp. För de som köpte eller beställde en klimatbonusbil senast den 8 november 2022 finns dock fortfarande möjlighet att få bonusen, förutsatt att bilen ställs på i vägtrafikregistret senast den 31 mars 2024 och att en ansökan lämnas in till Transportstyrelsen senast den 31 maj 2024. Det har påverkat många potentiella köpare och har lett till en ökning av beställningar av elbilar just innan avskaffandet trädde i kraft.
Innebär det några förändringar för äldre miljöbilar?
Det har även genomförts en del andra förändringar som har praktiska implikationer för miljöbilsägande. Särskilt då miljöbilsbegreppet i väldigt stor utsträckning har revideras, och inte längre har samma skattemässiga innebörd. Om du i nuläget omfattas av det äldre systemet så kommer du däremot fortfarande ha rätt till eventuella förmåner.
För att få skattelättnader eller återbäring för nya bilar är det numera ett måste att bilen omfattas av bonus malus, vilket innebär att det inte automatiskt finns skattelättnader för bilar som tidigare skulle ha omfattas av supermiljöbilspremien eller de äldre reglerna gällande skattebefriade miljöbilar.
Vem ansvarar för systemet och var man kan vända sig med frågor?
Precis som med fordonsskatt så ligger ansvaret för bonus malus-systemet helt och hållet hos Transportstyrelsen. Om man har frågor och funderingar, eller vill beräkna sin eventuella bonus (premie) eller förhöjda fordonsskatt (bonus), så är det bara att kontakta dem eller använda deras enkla tjänst för uträkning av fordonsskatt som finns tillgänglig på deras hemsida. Är du fortfarande osäker på vad du har för beskattning på din leasing bil så kontakta vår support så hjälper vi gärna till.
Är det något annat man bör tänka på?
Från och med 2020 har man börjat att mäta utsläpp med hjälp av WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) istället för NEDC (New European Driving Cycle). Många var oroliga att skiftet skulle påverka förmånerna med elbilar då det förstnämnda systemet enligt utsago är mer strikt och resulterar i högre utsläppsvärden. Däremot har vi inte upplevt att det har påverkat varken hybridbilar eller elbils förmåner.