Många års utveckling har tagit oss hit
Idén att driva en bil via el eller med hjälp av alternativa bränslen är faktiskt inget nytt. Redan under senare halvan av 1800-talet hade innovativa ingenjörer med viss framgång utvecklat bilar som drevs endera helt med ström eller med en kombination av bensin och el. Dåtidens begränsningar avseende såväl batterikapacitet som motoreffektivitet gjorde det omöjligt att framställa en miljövänlig bil som samtidigt motsvarande folks önskemål. Nu, dryga hundrafemtio år senare efter att den första prototypen presenterades, har däremot utvecklingen hunnit i kapp förväntningarna.
Vad är en elbil?
Begreppet elbil är ett sorts paraplybegrepp som innefattar ett flertal miljöbilar. Främst handlar det om faktiska elbilar och så kallade laddhybrider. Vad som kännetecknar en elbil är att den helt och hållet drivs av el och därmed inte ger några utsläpp alls, medan en laddhybrid drivs av både el och förbränningsteknik. Miljömässigt är renodlad elbilar så klart bättre, men en laddhybrid har längre räckvidd då den kan drivas av bensin när strömmen tagit slut.
Hur lång är räckvidden?
Räckvidden på miljöbilar har ökat drastiskt bara de senaste åren. Hur länge elmotorn klarar av att driva bilen beror i viss utsträckning på motorns effektivitet men handlar främst om hur stor kapacitet som bilens batteri har. För renodlade elbilar så kan man förvänta sig en räckvidd mellan 20 och 60 mil, men det är bilar under utveckling som sägs kunna nå hela 80 mil på en endaste laddning. När man pratar om hybridbilarnas räckvidd så måste man skilja på den eldrivna och den bensindrivna räckvidden. Med enbart el så räcker de vanligtvis mellan 3 och 7 mil, medan de vid bensindrift har en räckvidd motsvarande en helt vanlig bil med förbränningsmotor. Mycket beror däremot på ens eget körsätt och omgivningens utmaningar.
Vad skiljer de olika sorts elbilarna åt?
Med snabba tekniska framsteg och ett brett utbud så är det inte alltid helt lätt att hålla koll på vad som skiljer olika elbilar åt. Här kommer en snabb översikt.
Renodlad elbil
Drivs uteslutande av ström och måste laddas regelbundet för att den ska fungera. Dessa är det mest miljövänliga alternativ som finns när det kommer till bilar. De har även störst batterikapacitet bland alla tillgängliga miljöbilar.
Laddhybrid
Drivs endera av ström eller av bensin. Först när batteriet är urladdat så går bilen över till att använda bensin för driften. Dessa bilar har oftast inte lika stor batterikapacitet som helelektriska bilar, men är å andra sidan inte beroende av ström.
Mildhybrid
Drivs främst via bensin då elmotorn endast fungerar som ett komplement. Behöver inte laddas då batteriet automatiskt laddas upp under färd. Detta motsvarar det minst miljövänliga alternativet, men är samtidigt mest likt en traditionell bil.
Tillförlitliga och säkra
Oavsett om det handlar om en elbil eller traditionell bil så har tillverkarna strikta kvar att leva upp till när det kommer till säkerhet. De finns ett flertal standardiserade program för att utvärdera bilsäkerhet, däribland Europeiska Euro NCAP och Amerikanska NHTSA. Då miljöbilar utformas med samma sorts karossteknik och minutiösa ingenjörskonst som traditionella bilar, samt genomgår samma tester, behöver man inte oroa sig för vare sig tillförlitlighet eller säkerhet.
Smidig laddning
Det finns många olika sätt att ladda elbilar. Vanligt sätt är via en särskild laddbox, endera monterad i hemmet eller tillgänglig på en parkering, eller via ett vanligt vägguttag. Så länge uttaget har tillräcklig kapacitet så är det som att ladda vilken annan eldriven pryl som helst. Prismässigt så varierar kostnaden beroende på huruvida man laddar i hemmet eller på offentlig plats. Men vid eldrift kan man förvänta sig en milkostnad motsvarande ungefär 2 till 3 kronor.